Sider

tirsdag den 1. oktober 2013

1. oktober

Vejrrekorder for oktober måned


  • Max- og minimumtemperaturen var hhv. 14,6 og -8,9 °C

  • 1967 – Den vådeste med hele 177 mm. nedbør
  • 1976 – Den solfattigste med kun 26 soltimer
  • 2005 – Den solrigeste med hele 162 soltimer
  • 2006 – Den varmeste oktober med en middeltemperatur på 12,2 °C. 
  • Max- og minimumtemperaturen var hhv. 20,5 og -0,9 °C.
  • 2011 – Tidligere varmerekord slået. Ny varmerekord 1. okt. 26,9 °C


Det ville da være dejligt med så høj en temperatur, som i 2011
det er pænt vejr, men så varmt tror jeg nu ikke det bliver i dag!


Disse dahlia kommer fra samme plante,
sjovt at den ene blomst bliver dobbelt og uden gul midte!


Denne krydderurt RUDE (blågrå) har jeg fået i år.
Forslag til hvad man bruger den til modtages gerne!


Enkelt feds hvidløg - bliver tættere og flottere år for år,
jeg bruger bladene som purløg.


Her blomstrer den portulak jeg har fået af
Lisbeth/Høneballehaven 


Her er der plantet forskellige geraniumsorter
med det formål at bekæmpe skvalderkål....og det har 
virkelig hjulpet.
Der er ikke meget skvalder tilbage 


Skønne oktoberfarver...


Lilla nuancer


Lavendler i blomst igen


Denne grædepalme/Amorphophallus titanum
fik jeg til vores lokale plantebytte i år...
Den er godt nok spøjs!


Tæt på ligner bladene plastic


18 kommentarer:

  1. Fascinerende oktobertal. Jeg har også fået en rude i år og har tænkt mig udelukkende at bruge den som prydplante. Jeg er spændt på at høre, om dine storkenæb virkelig har fordrevet skvalderkålen, eller om den vender frygteligt tilbage. Det er godt nok en speciel, men også særdeles dekorativ palme, du har fået fat i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen allerede i år kan jeg se en kæmpe forskel på skvalderkålen, som virkelig er minimeret.
      Ja den er meget speciel...det er jo den der får en kæmpe falloslignende blomst, som de viste i TV fra Botanisk Have i år.

      Slet
  2. Tak for vejrudsigten eller hvad man nu kalder den. Det var sjovt at se, vi kunne nu godt bruge noget vand i denne måned, her er knastørt, det er det nok også hos jer. På Fyn har de haft regnvejr hele dagen, har jeg lige hørt fra min bror. Her skinner solen og det lufter let, ingen regn.
    Flotte planter og sjovt med dine dahlia blomster. Tak for synet af et af mine børn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har da vandet i dag, så her mangler vi også vand. Mærkeligt med den dahlia. Jamen jeg er så glad for mine små portulak Høneballer!

      Slet
  3. Lad os få en oktober der minder om den i 2006 ;-)
    Det tror jeg dog, ikke vi får, synes temperaturerne er for nedadgående, men bare vejret arter sig, så man har lyst til at lave en masse udenfor, så er det ikke så galt endda.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kunne være skønt Vivi. Jeg er nu heller ikke så sikker, da det er meget køligt om aftenen og om morgenen. Men vi fryder os over de mange soltimer, for vi har jo fået elpaneler på taget, så det er klingende mønt, som så kan bruges til noget mere fornuftigt. Planter for eksempel.

      Slet
  4. Det er fantastisk, så meget vejret kan variere fra år til år. Jeg kan jo ikke så godt lide, at det går mod efterår, men temperaturen lige nu passer mig perfekt.
    Ruden er rigtig flot i løvet. Jeg ville nok også nøjes med at kigge på den.
    Mærkeligt med georginen med de mange ansigter.

    SvarSlet
  5. Jeg har bevidst undgået der ord du skriver, der starter med E... så lad os da bare slå endnu en varmerekord for oktober.
    Ruden er mærkværdig men jeg er vild farven, og har da heller ikke placeret den med mine krydderurter.
    Ja georginen må da være en mutation.

    SvarSlet
  6. Godaften Bente.Sjov oktober statistik.Vejret har jo været rigtig godt idag til havearbejde.
    Har aldrig hørt om Rude planten.Og dejligt at storkenæb holder skvalderkålen nede.
    Hvidløg har jeg lige købt til at sætte i køkkenhaven.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette - ja det har været dejligt vejr igen i dag. Næh ruden var også ny for mig, jeg har smagt på den, men ved ikke helt, hvad den bruges til. Men den har jo en fin farve. Ja storkenæb er fine til at bekæmpe skvalderen.
      Jeg har lige brugt hvidløg til æblechutney'en det bliver en god stærk chutney. Jeg tror, jeg vil i gang med en portion mere, og så tilsætte lidt mere chili. Så jeg kan komme igennem vinteren og holde varmen samtidig!

      Slet
  7. Spændende palme. Den skal vel stå inde i vinter. Mon den bliver stor?.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er meget speciel. Men den visner ned om vinteren, for så at starte igen til foråret. Som en anden fugl Fønix. Men nu får vi se, om det er sådan den ter sig! Det må komme an på en prøve! Om den så bliver større næste år, ved jeg ikke.

      Slet
  8. Oktober kan da virkelig variere :) Jeg husker godt den mærkelige weekend for to år siden hvor der var så varmt og folk var ved stranden. Oktober kan jeg faktisk rigtigt godt lide, og det er pga. den klare luft, de flotte farver og så kan man som regel stadig færdes ude og nyde det samtidigt.

    Godt at se at geranierne har hjulpet på skvalderkålen. Så nytter det :)

    SvarSlet
  9. Ja det var herligt vi holdt Johns fødselsdag så jeg husker den også!
    Geranium versus skvalder SÅ vinder geranium…jeg tror jeg fik rådet fra Susannes blomster Café, og det virker godt. Så hvad skulle vi dog gøre uden havebloggene?

    SvarSlet
  10. Tak for Vejrrekorder for oktober måned.
    Jeg håber at kunne komme i haven i lannnnng tid endnu. Jeg har flere staudebede, som jeg slet ikke er nået igennem i sommer.
    Som altid gode billeder.
    Her skinner solen, så jeg vil ud.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig havedag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tak gerne godt vejr, så vi kan få ordnet en masse i haven. Nej du har jo været lidt ramt, så jeg kan da godt forstå, at du ikke når det hele. Det er jo også en stor have du har.
      Her blæser det, så jeg er ude og rive æbler sammen.

      Slet
  11. Indtil videre kan vi ikke klage over oktobertemperaturene - måske får vi pludselig et kuldechok;))
    Grædepalmen er ret flot og jeg tror at jeg var tæt på at købe en i Botanisk have i sommer,. Er der noget med at den visner om vinteren og man skal overvintre knolden?
    Det er bare så godt at geranium kan fortrænge skvalderkål, for det er et fint bunddække med skønne blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag sad jeg i haven med en ven og vi nød virkelig varmen! Hun lærte mig, at grædepalmen visner ned om vinteren OG at den laver små baby knolde, så vær sød at vent med at købe Lisbeth, det kan jo være, at jeg nedkommer med et par knolde senere. Men det er også nyt for mig, vi ses jo om ikke andet, så på Kornagervej! Der står Lisbeth Countryliv på den 1. Baby!

      Slet